torsdag 27 augusti 2015

Snigelprovsvar

Lite mera Lycka!

Snigelprylen har ju sedan oktober fått B12 injektioner var 4e vecka ungefär samt dagligt folsyra tillskott eftersom hon inte tagit upp B12 som hon ska på grund utav sina magproblem. Jag har regelbundet tagit både B12 och Folsyra prover på henne för att se hur hon ligger till och har laborerat lite med intervallerna för att få ett hum om hur snabbt värdet minskar om hon inte får tillskott. Referensvärdena för B12 (hos Idexx) ligger på 173-599 pmol/l. När vi började med injektionerna låg hon på ca 160. Inledningsvis fick hon injektioner med två veckorsintervall, då låg B12 på ca 578. När vi gick över till injektioner var fjärde vecka låg hon kring 470 och när det gick 6 veckor mellan sprutorna halkade hon ner på ca 250.

Igår tog jag nya prover. Sju och en halv vecka sedan senaste injektionen. Jag har medvetet dragit ut på tiden för att se om något har hänt tack vare flagylbehandlingen. Däremot har hon fått orala tillskott av B vitaminkomplex, men inga stora mängder utan samma mängd som Fisken får från och med att 4 veckor hade gått. Men med tanke på den ärrvävnad hon haft i magsäck och framförallt tjocktarm så borde hon rent teoretiskt få svårare att ta upp det. Så min tanke var helt enkelt att göra ett litet test.

Folsyra har referensvärde 21.1-54 nmol/l och när vi började med tillskott låg hon precis på gränsen med 20.0. Med dagligt tillskott har värdet legat kring 25-27, aldrig över det. Sedan halkade det ner till 13 i början av juli när jag hade slarvat lite med folsyra tabletterna och inte gett henne exakt varje dag. Folsyra tillskott har hon fått nästan dagligen sedan mitten av juli, med en veckas avbrott i början av augusti.

Idag kom provsvaren, och gissa om jag fick ett släng av lyckofjärilar i magen! B12 ligger på hela 576! Jajamen! Och Folsyra på hela 36, vilket den inte har legat på någonsin så vitt vi vet.  Detta får mig därmed att tro att Snigel nu tar upp både B12 och folsyra bättre än tidigare, tack vare flagylbehandlingen, vilket får mig att misstänka att inflammationen hon har i mage och tarm även den har minskat. Alternativt att man slagit ut enterotoxinerna (som tydligen i sig själva kan ha en inverkan på både B12 och folsyreupptag) och därmed har upptaget blivit bättre. Alternativt, och helst av allt - alltihop!

Hennes levervärden är även de helt normala nu!

Väntar fortfarande på svar angående blod i poop provet samt mängden av eventuella enterotoxiner. Med lite tur dyker det upp imorgon. Med ännu mer tur är båda negativa. Med lite otur är de det inte.

Dagens provsvarsleverans var hursomhelst alldeles galet tokbra och Snigeln tjohoar på värre än någonsin. Och då menar jag verkligen värre. Än någonsin. Och för er som träffat Snigeldjuret pre-kortison så säger jag bara en sak - den är galen. Alldeles fantastiskt och fullkomligt tokgalen. Mer än den någonsin har varit vid något tillfälle. Någonsin.

Tjoho på den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar