måndag 3 februari 2014

Hjälp med signalförståelse

Det här med signalförståelse är något som kan ge mig otroligt mycket träningsvärk i tålamodet. Speciellt när det gäller LusHund. Under sina dryga två år hos mig har vi tränat en hel del olika saker, tricks, viktiga saker i vardagen och agility. Förutom att hon kan vara svårmotiverad, lätt gå ner sig och bli passiv, så kan hon ändå ganska så ofta koppla på hjärnan och vara ganska så lättlärd så länge man använder sig av shejping. Så inlärning av nya beteenden är egentligen inte ett problem. Det som är ett problem är däremot det här med signaler.

Vad Lus anbelangar är ord som "sitt", "ligg", "snurra", "köttbulle", "diskho" bara andra ord för "hey vi tränar, gör vad du vill, bry dig inte om vad JAG tycker att du ska göra". Hon har nämligen nästintill noll signalförståelse. Ibland kan det verka som att hon kopplat ordet "sitt" till att faktiskt sitta. Ibland. Men i själva verket är jag ganska så säker på att sitt är just det beteende hon tar till när hon inte förstår vad hon egentligen ska göra.

Träningen är alltsomoftast styrd av vad Lus är sugen på att hitta på. När hon då utför helt fel beteende nittisex gånger på raken och ingen belöning kommer så blir hon istället passiv och går och lägger sig. Förståeligt nog, såklart. Men för att underlätta för henne i dessa lägen så väljer jag antigen att bryta med ett "nej" och/eller ge henne en uppgift hon faktiskt klarar av innan vi försöker oss på det igen.

Visst, att hon inte förstår vad signalen betyder kan såklart helt enkelt ha att göra med att vi inte tränat in det tillräckligt bra. Men jag kan tycka att när man har tränat på till exempel "ligg" i över två år... ja då borde faktiskt den signalen sitta som en smäck. Eller är det bara jag?

Sånt här kan få mig att slita mitt hår och nästan slänga mig raklång på backen och börja stortjuta. För HUR ska vi lyckas få till signalkontroll när vi inte har signalförståelse?

Med Snigel började jag tidigt med att träna just ordförståelse, och med henne så fungerar det faktiskt bra. Visst, även hon har stunder när hjärnan tar semester, men alltsomoftast så förstår hon faktiskt de få signaler hon kan.

Varför misslyckas jag då så kopiöst med LusHund?

När vi tränar in något nytt och Lus gjort rätt flera gånger på rad, vilket jag i sin tur förstärkt så kan hon helt plötsligt bli alldeles tom i ögonen och gå tillbaka till ett beteende vi tränade för en sisådär 6 månader sedan. Ett beteende som jag antagligen för övrigt gråtit blod över att vi inte kunnat få fram ordentligt när vi faktiskt jobbade med just det beteendet. Och hon blir då helt oförstående till varför hon inte blir belönad. Vi tar då en paus och när vi sen börjar om är alla de framsteg med det beteendet vi jobbade med som bortblåsta. De finns inte kvar. Vi får börja på noll. Igen. Och igen. Och igen.

Att gå in och detaljpeta på ett beteende hon faktiskt lyckats lära sig kan vi även glömma. När hon väl kan något (enligt henne) är det oftast en omöjlighet att förändra något på det. Då blir hon passiv och går ner sig. "Men men med det VAR ju rätt! Du kan inte ändra på reglerna NU matte".

När jag tränar ordförståelse med snigel kan jag använda mig av ord som är väldigt snarlika, och snigel hör ändå skillnaden och utför (oftast) endast beteendet vid rätt signal. Med Lus måste jag använda ord så som "sitt" och "hangarfartyg", hon hör ändå inte skillnaden. Antingen sitter hon på båda. Eller så sitter hon inte på någon. Eller så spelar hon död (ett trick vi heller inte har signalförståelse på).

Jag är fullt medveten om att Lus och Snigel är två oerhört olika hundar i träningssammanhang. Oerhört olika. Det är jag. Men om majoriteten av alla jordens hundar faktiskt klarar av att lära sig att sitt betyder just sitt, så undrar jag verkligen vad som gått snett med Lus.

Och jag känner mig smått desperat efter att få lite råd om hur vi kan jobba med att öka hennes signalförståelse innan mitt tålamod begår harakiri.  Alla tips mottages tacksamt. Förutom tips rörande lobotomering. Det faller tydligen inte inom ramen för vad som är tillåtet enligt djurskyddslagen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar