måndag 9 december 2013

Koppel är ungefär lika hala som slemmiga ålar

I helgen vankades det som bekant hundmässa här i Stockholm.Förutom hundhöjdpunkt är det såklart även, framförallt och mest av allt en shopping höjdpunkt. Såklart.

Det finns ju så oändligt mycket nödvändigt onödigt som flickorna behöver.

Koppel bland annat. Nu i vintervantetider så är det här med koppelhållning lite av ett problem. Koppel är ungefär lika hala som slemmiga ålar när man har vantar på sig och slinker liksom ganska så väldigt lätt igenom vantens grepp och vips har man råkat spilla ut hunden mitt i gatan och sådana hemskheter vill vi verkligen verkligen inte ha. Alltså behövde jag införskaffa två anti-glid koppel. Ni vet sådana där med gummerad yta som känns som om någon kör ett dubbdäck rakt genom handen vid minsta drag? Mycket praktiskt, för precis som dubbdäck rör de sig inte en millimeter om man inte vill det. Alltså minimal risk för utspillda hundar mitt i trafiken.

Dessa koppel måste såklart även vara rosa. Vilket genast försvårade uppdraget. Letade igenom monter efter monter. Svarta, lila, röda, gula, orangea och gröna. Men inga rosa. Förskräckligt skulle jag vilja påstå. Men så tillslut snubblar jag in i en monter och hittar de allra fianste rosa anti-glidkoppel jag någonsin sett. Tre meter långa. Såklart.

Som tidigare nämnts, bland annat här, så innebär koppelföring i den här familjen ganska så himlans mycket problem och trassel. Mycket trassel. Och mycket träningsvärk i mattes tålamod. Så ni kan ju bara föreställa er hur det skulle gå om jag krokade på flickorna varsitt tre meters koppel....

*strategisk paus för gapskratt*

Precis. Det var precis det jag tänkte ja.

Med totalt 6 meter dubbdäckskoppel så är sannolikheten ytterst sannolik att jag skulle sluta som Gulliver i Lilleputtarnas land. Fastsurrad i backen. Men med lite fler skavsår. Dubbdäcksskavsår. Överallt.

Och så roligt behöver vi verkligen inte ha.

Sen slog det mig att den perfekta längden för ett SnigLus koppel egentligen är en sisådär 150 centimeter. Sen slog det mig att om man delar 300 cm dubbdäckskoppel på en Snigel och en Lus så blir det faktiskt två stycken 150 centimeters dubbdäckskoppel. Sen slog det mig även att man ju faktiskt alldeles busenkelt kan klippa kopplet mitt itu, sy på ett nytt koppelfäste och vips har man två stycken underbart rosa dubbdäckskoppel i perfekt längd. Dessutom för endast 150 kronor.

Ibland är det faktiskt tur att jag är så himlans smart. Väldans tur!

Det blev shoppat en hel del fler rosa alldeles nödvändigt onödiga prylar på mässan, men jag tror bestämt att det får bli ett alldeles eget rosa inlägg om det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar