söndag 20 oktober 2013

Inte utan min proppjuck

Igår var det dags att gå lös på den där anakondan i mjukosttuben igen. Nämligen mitt köksavlopp. Avrinningen har liksom inte sedan sist blivit ett endaste dugg bättre. Snarare tvärtom.

Jag hade laddat upp med en hel rad husmorstips och vis av mitt misstag med propplösare över hela mig förra veckan hade jag även laddat med både diskhandskar, snorkel och skyddsglasögon. Nu jädrar!

Monterade ner anakondan i så många molekyler som visade sig vara möjligt. Sen ägnades nästan två timmar åt att hälla bakpulver, salt, valnötsvinäger (valnöten i vinägern kan vi kalla för en personlig touch, det var inget som husmodern hade sagt något om i varje fall), diskmedel och en flaskrensare samt en vattenkokare med ångande varmvatten.

Resultatet av mina vedermödor visade sig vara nästintill lika fruktlöst som förra helgens, förutom att jag dels slapp smaka propplösare tack vare min eminenta skyddsutrustning och när jag väl var färdig hade jag exakt noll avrinning. Ingen alls. Nada. Tvärstopp.

Således fanns bara en lösning kvar. Det jag fruktade allra mest. Erkänna för min fastighetsskötare att jag behövde hjälp.

Men skam den som ger sig och så vidare och att be om hjälp är nog det värsta jag vet. Förutom avancerade saker så som högtryckstvätt nedpetad i röret, trädgårdsslang och avancerad petpinne med gripklo och kamera fanns det ju en sak jag inte hade provat.

Vaskrensare. Proppjuck.

Ni vet den där gigantiska sugproppen på en pinne - en så kallad proppjuck. En sån hade jag faktiskt inte provat. Inte ägde jag någon heller men det visade sig vara snabbt fixat.

Sagt och gjort, efter en liten snabb vända på google visste jag precis hur jag skulle gå till väga. Sätta en propp i ena vasken, fylla på vatten. Proppjuck i den andra, fylla på vatten. Inom loppet av 2 minuter hade jag inte bara ådragit mig en avancerad proppjucksarm utan även löst proppen. Gurgel sa avloppet och hej vad det rann! Ingen mer propp i sikte och avloppet gurglar på som aldrig förr.

Barnsligt glad över att nu kunna göra sådana saker så som att diska, laga mat och skura ur diskhon sitter jag nu här med min oerhört ömmande arm och funderar på om voltarengel är något man kan använda om man ådragit sig en proppjucksarm.

Proppjuck är nu införd på listan över saker som tanter inte klarar sig utan. Tillsammans med kattstrypare, silvertape och tomater. Väldigt viktiga och oumbärliga saker.

Jag gillar speciellt den handlingskraftiga texten...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar