tisdag 3 september 2013

Ta tjuren vid hornen... eller slalomet vid porten


Självklart var vi tvungna att kasta oss över första banan i nya agilitypärmen idag. En bana som tog närmare 20 minuter av blod svett och tårar att få till (jäkla A hinder och balans till att väga elefant). Jag visste redan när vi började möblera runt att det skulle gå åt skogen. Banan innehöll nämligen ett slalom. Såklart. Tydligen var det dags att börja ta tjuren vid hornen... eller slalomet vid porten. Eller nått åt det hållet. Så jag var ganska negativ redan vid start.

Körde mina 3 min. slalom träning som en del av uppvärmningen och det gick faktiskt bra. LusHund tog slalomet 3 gånger. På riktigt. Visserligen i samma hastighet som en  vinbärssnigel på turné över trottoaren (ni vet dem man alltid alltid råkar trampa på vare sig man vill eller inte). Sen banvandrade vi varpå något slog mig. För att handla 2-3-4 bäst behöver jag springa på vänster sida om slalomet. Jag och LusHund ha aldrig tränat på det. Jag har skjutmigihuvudetsådumjagär bara handlat henne från höger sida. Och även om jag jobbat på att få henne att ta det självständigt genom att hålla mig bakom henne så har jag fortfarande en hund som inte generaliserar ett jota Således var "handling från vänster" ett helt nytt hinder för Lus. Något hon aaaaldrig provat tidigare och minsann inte hade en aning om hur man skulle göra. Inte en enda port kunde hon ta sig igenom. Inte en enda. Tills jag bytte sida. Skjutmig, jag orkar inte mer... jag avskydde slalomet innan.. och nu har jag förklarat krig mot det. Ett krig vi kommer förlora. För det här kommer faktiskt aldrig att gå. Hon tittar på slalomet som om det just kraschlandat ner på plan från yttre rymden och är full med mjältbrandssporer.  Och mjältbrandssporer är inget man vill föra krig mot.

Tror det är dags att försöka få tag på egna slalompinnar, sådana som inte sitter ihop och ge mig på alléemetoden. För det är nog det enda vi inte provat. Förutom att dra taggtråd och elstängsel runt portarna.

Förutom det så tragglade vi banan nedan till förbannelse med blandat resultat. Jag kände mig väl inte så pepp eftersom jag inte kunde släppa hopplösheten över slalomet. Dumt. Mycket dumt. jag vet. Men egentligen gick det ganska så bra. Lite svårt att hänga med och få till 4-5-6 snyggt eftersom jag handlade från "fel" håll på slalomet. Balansen blev LusHund som galen i och drog iväg mot den på egen tass efter 7:an. Så där fick jag kuta på för att hinna framförbyta innan 9. Något som gick sådär. Trassligt att hinna fram, byta, hålla koll på kontaktfälten på balansen samtidigt som jag desperat försöker få LusHund att inte lägga sig under mina fötter. Något hon är ganska bra på.

Även idag körde vi nästan bara med leksaksbelöning! Och DET vill jag bara poängtera är ganska så himla otroligt. Ännu mer otroligt är när jag 2 dagar på raken ha med mig halva påsen med kycklinghjärtan hem igen. Och då inte inuti Lushundsmagen utan faktiskt kvar i påsen.
(Något som visserligen kan komma att bli ett problem eftersom detta är såpass otroligt ovanligt att jag glömmer påsen i väskan... och dagen därpå möts av stanken av ruttna inre organ när jag öppnar väskan. Nämnde jag att jag inte var så sugen på frukost i morse?)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar