måndag 9 september 2013

Rulla sig i honung och kuta genom Orsa björnpark

Igår vid läggdags fick jag och lushund en kort uppenbarelse om hur det måste kännas att rulla sig i honung och kuta genom Orsa björnpark. Snigel hade inga som helsta planer på att skalbagga sig utan slängde sig över oss båda med sitt värstaste busmorr och larvade över, mellan, igenom och uppe på oss samtidigt som hon varvade mellan att pussas och vässa piraya gaddarna på oss. Dessutom verkar hon ha aktiverat den där fjädern i rumpan som alla pyrrar har så valpattacken intensifierades ytterligare genom att Snigeln skuttade 3 decimeter upp i luften innan hon landade med tassar och valptunga i/på ett öga/näsa/mage/lusöra etc. Jag kan lova att det fnittrades så att det hördes över hela kvarteret.
Sen, mitt i ett pyrreskutt, slängde hon sig på rygg som en skalbagge och toksomnade.

Det finns en viss risk att det ovannämnda rycket sponsrades av en ny kvällsaktivitet för Snigel. Vi provade nämligen på tandborstning. Tokroligt sa Snigel och skrattade med hela kroppen när hon försökte svälja hela tandborsten för att mumsa i sig den goda tandkrämen. Hon var även mycket behjälplig med att borsta Lushundens tänder och stoppade hjälpsamt ner hela nosen i halsen på henne samtidigt som jag borstade. Aktivitetsnivån på den kvällströtta snigeln höjdes avsevärt av denna tokroliga aktivitet....

I morse blev jag än en gång väckt klockan 6. Inte av valp med bristande blåskontroll utan av av LusHund som verkar ha intagit rollen som mat- kiss- och sovklocka för Snigel. Mycket bekymrad var hon över att jag inte petat ut bebis på gräsmattan ännu. Snigel vaknade på sitt allra bästa valphumör och lyckades få Lushund att gå med på lite morgonbus innan kissrundan. Väl ute upprepade vi gårdagens kassler procedur och det slutade med att jag gav upp och kopplade lös illbattingarna. Tokroligt sa Snigel och skuttade iväg i det blöta gräset. Plötsligt blev hon väldigt stilla och satt och snusade på något i gräset. 2 sekunder senare snusade hon inte fullt så mycket som att hon tokmumsade på något. Självklart hade SnuskSnigel fyndat kaninpoop...en hel hög som hon försökte mumsa i sig som om de vore torrfoderkulor. 

Sitter just nu och intalar mig själv att kaninpoop bara består av uppvärmt gräs, och gräs är grönsaker och uppvärmda grönsaker är toknyttigt. Eftersom jag i sedvanlig ordning glömde karenstiden på hundar som mumsat poop och det första jag gjorde när vi kom in var att valppussas med snigel i flera minuter.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar