torsdag 12 september 2013

Inskolning

Jag har egentligen "valpsemester" för tillfället men idag var vi lite ont om folk så jag hoppade in och skulle jobba fyra timmar. Därmed blev det snabbt dags för lite inskolning av Snigel i vårt hundrum. Vi har ju som tur är varit där och tränat lite under veckan så det var inte helt nytt.

Insåg redan när jag var på väg ut genom ytterdörren att jag verkligen gått och blivit tvåbarnsmamma. Utan att tänka på det hade jag uppgraderat min vanliga lilla väska till en väska stor nog att rymma en mindre golden retriever. Vi skulle ju vara borta i hela FYRA timmar... lillSnigel och Lushund skulle ju dessutom vara ensamma i hundrummet och behöver därmed sysselsättas. Ju mer roliga saker dessto större chans att Snigel associerar det hela till något positivt. Väskan innehöll därmed 3 kamplekakser, 2 pipankor, en tuggknut, en kampleksak Snigel fått av sin pappa, 2 aktiveringsleksaker, 2 tuggskor, 2 tuggben samt en påse med godis och foderkulor, en filt hemifrån samt lite mat. Utöver det så har jag ett eget skåp på jobbet som är fullt av aktiveringsleksaker....men man vet ju aldrig - skåpet kan ju ha gått i baklås så det är bäst att ha med sig lite extra!

Lämnade tjejerna i ett hav av puffar, kuddar och leksaker och smet ut för att jobba. Första halvtimmen så hördes faktiskt lite försynta pip från Snigel och om man tittade in genom dörren satt hon vid grinden och såg lite uppgiven ut. Ont i mattehjärtat! Självklart kunde jag ta med henne ut till mig och låta henne sitta där, men det är ju ingen långsiktig lösning. Lät henne därför sitta kvar en kvart till och gick sedan för att hämta ut henne på en kisspaus. Då hade ynket bytts ut mot toklekmorr och Snigel var i fullfärd med att äta upp Lushundens öra samtidigt som hon frenetiskt försökte putta ut godis ur aktiveringsbollen med fram tassarna samtidigt som hon stod med baktassarna i vattenskålen och lekte hela havet stormar och hade hejdlöst roligt åt alltihopet.

Med andra ord kom hon över det där med att bli lämnad ganska så snabbt. Resterande 3 timmar spenderades i alla lägen mellan fullt bus och totalt tvärdäck. Inga konstigheter. Förutom att hon blev tokglad varje gång nån kom in i rummet och pratade med henne.

De fick även sällskap av Lushundens Ridgeback bästis därinne, något som fick Snigel att spärra upp ögonen i tefatsstorlek samtidigt som hon satte framtassarna på Lusens rygg och sträckte sig så lååååångt upp hon kunde. Då nådde hon ungefär knähöjd på Ridgebacken. Efter en stund gick hon och rullade ihop sig i en puff och toksomnade.

De var den arbetsdagen. Kändes inte direkt som att det var några problem sådär just idag va?

Sen är det ju såklart så att om man har varit duktig hund och varit hos veterinären så måste man ju få en leksak när man går därifrån? Det hävdar faktiskt båda tjejerna bestämt. Jag försöker desperat förklara att det inte är samma sak när man JOBBAR på en veterinärklinik, men de håller inte med. Så jag fick vackert gå med på dessa nytillskott.

Risken finns att det kan komma att bli dyra arbetsdagar om de ska fortsätta argumentera lika effektivt framöver...










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar