lördag 21 september 2013

Är det så här lätt?

Visst har jag nämnt att det finns vissa skillnader mellan Lushund och Snigel? Visst har jag?

Ikväll har jag på riktigt fått känna på hur det känns att träna med en hund som inte är rädd för att ta för sig. En hund som är motiverad. En hund som svarar på minsta signal, En hund som inte går i baklås när man ställer krav. En hund som bara kör. En hund som lyssnar på vad man säger. En hund som nästan omedelbart förstår vad man vill. En hund som inte behöver 978 repetitioner och ändå vara osäker på vad signalen egentligen betyder. Ikväll har jag tränat med Snigel. Samtidigt som jag egentligen tränade med Lushund.

Lushund tränade på att få bättre kontroll på sina tassar. Klickade och belönade henne hejvilt. Snigel fladdrade runt som en yr propeller men plötsligt fick hon motorstopp i någon millisekund på targetfilten jag hade bredvid mig. Passade på att viska "ligg" till henne (något vi ännu inte tränat) ur ena mungipan och ge henne en godis samtidigt som jag klickade och belönade Lushund som mycket fint hade satt sig i en låda. Några sekunder senare låg Snigel ännu kvar, och tittade mycket förväntansfullt på mig. Viskade "ligg" igen och belönade samtidigt som jag fokuserade på Lus och lådan. Under Lusens 3 minuter långa pass hade jag väl hunnit med att säga "ligg" till Snigel en 10-15 ggr ungefär.

Gissa vem som nu ligger på signal?

Det kanske är såhär det egentligen är att träna hund. Det kanske ska vara så här enkelt? I så fall ska jag sluta stirra med avund i blicken på alla de som får sina hundar att konsekvent göra det de ombeds att göra och istället klappa mig på axeln och krama om Lushund lite extra och gratulera oss båda till det enorma arbete vi har lagt ner. Visserligen för att åstadkomma nästan ingenting alls. Men är det så här lätt att träna hund egentligen så har jag haft en ängels tålamod de senaste 20 månaderna och Lushund lika så som stått ut med sin envisa matte. För är det så här lätt att träna hund så kommer jag och Snigel att kunna ta oss till månen och tillbaka.

LusHunden är självfallet världens bästa Lus oavsett hur fort eller ofort hon lär sig saker. Bara så att ingen får för sig att tro något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar