onsdag 23 januari 2013

snart....

...är allt som vanligt igen! Igår fick Lusen tagit bort sina stygn, så om nån vecka eller så är det tillbaka till vanliga rutiner igen - dvs. fullständig tjurrusning whippetstyle på alla våra promenader samt lek med kompisar igen! Som hon (och matte) har längtat! Har så klart fuskat och haft en lös en del, men inte uppmuntrat till några vilda språngmarcher direkt.

I övrigt fortsätter träningen....har lite svårt att fokusera så vi tränar en massa olika, beroende på vad vi känner oss sugna på helt enkelt. Har på inrådan av Tova lagt "nosduttar" på hyllan ett tag och fokuserar istället på "tasstarget", eftersom hon verkade ha svårt att skilja på dem när jag tränade båda två vid olika tillfällen. Tasstarget går bättre men vi har exakt nästan noll stadga i det beteendet. Men nu försöker jag få henne att stå still en stund genom omvänt lockande och en frisignal. Får se om det ger resultat.

Hon blir allt bättre på "sitt/ligg kvar" men jag skulle ju inte våga påstå att vi har nån stimulikontroll där ;)

I övrigt tränar vi på lite allt möjligt onödigt och nödvändigt. Jobbar fortfarande på fotingångar och försöker få till ett snyggt "sitt", men problemet med att tassarna släpper klossen vid sitt kvarstår.

I övrigt har vi antagit en utmaning på FB som pågår i en månad framåt: lära hunden att greppa ett föremål och hålla det i 10 sekunder. Kan låta enkelt.... men jag kan lova att så inte är fallet när man har en liten Lus. Hittills har vi kommit så långt att vi greppar, lyfter upp och glatt tuggar på föremålet.... Vad föremålet är tänker jag däremot inte skvallra om ännu - men det är i mitt tycke ett ganska passande föremål ;)

Annars jobbar vi, eller snarare jag, vidare på fotgåendet. Att nått så litet kan dra så infernaliskt i kopplet är för mig en gåta! Tappat räkningen på hur många gånger hon dragit omkull mig på isiga gator och snöiga backar. Så här krävs det galet mycket jobb (och detta är faktiskt något jag jobbat med sen hon var liten... gnöööök!!).

Däremot måste jag skryta med att jag för tillfället har 100% inkallning på henne.. även om det kommer andra hundar, fåglar och liknande. Får väl se hur länge detta håller i sig... men hittills har hon kommit klockrent sent fågelincidenterna i somras, då hon sprang cirklar runt mig för att skrämma slag på stackars sparvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar