söndag 13 januari 2013

Nämen!

Titta! Ett inlägg! Ett riktigt inlägg! Kors i taket och sju söndagar på en vecka eller hur det nu var man brukar säga. Ingen mening med att poängtera det uppenbara - det uppenbara i detta avseende = bristen på inlägg det senaste typ halva året. Nämen sedär, nu poängterade jag det ändå - grattis!

Hur som haver... mycket har hänt (det  brukar väl göra det när tiden går). Vi har inte bara lämnat vårt kära Skara utan vi har utfört en fullständig migration till landets eminenta hufvudstad. Staden jag vägrade ens besöka - vad hände liksom? Men faktum är att jag trivs oerhört bra här och LoppaLusen likaså.

Matte började nytt jobb på en veterinär klinik i Bromma den 1 oktober. Förutom att jag älskar mitt jobb och har fantastiska kollegor så får även min bästa lilla Lus följa med till jobbet, där hon har skaffat sig alldeles egna vänner och trivs alldeles utmärkt (tills hon kommer på att hon saknar sin matte som sitter en sisådär 25 meter bort och börjar gråta som den lus hon är).

I fredags blev den unga damen kastrerad. Mattes skräck för pyometra samt nojja över juvertumörer och allmänt löpstök låg bakom detta beslut. Ett beslut Önska inte är helt enig med där hon nu ligger i soffan iförd en sparkdräkt från H&Ms barnavdelning och har trååååååååååååååkigt. Hon kan inte för sitt liv förstå varför vi inte kan ge oss ut på långpromenad, hoppa över stock och sten samt träna på att stå på händer just nu. Matte försöker aktivera damen så gott det går med lugna "lekar" så som "platsliggning" "platssittning" och "nosduttar", Inte vad Önska kallar för stimulerande eller speciellt kul. Hur sjutton ska jag hålla henne lugn i minst 10 dagar till? Hon lär iaf (äntligen!) bli en jäkel på att sitta plats!

Den 6 december flyttade jag och bästa Önska in i vår alldeles egna lilla lägenhet. Därefter följde besök av Gudmor Tova, mammuten Choice samt Tant Malin i två omgångar. Andra omgången var bäst säger Loppan eftersom Malin då fick hem en alldeles egen liten valp som Önska har lovat att lära allllt hon kan (vilket går ganska fort).

Vilket för oss till nästa punkt: det har verkligen inte blivit mycket träning av det senaste ööööh... hmmm.. halva året? Mest lite vardagslydnad vid promenaderna men inget direkt fokus på något speciellt.
Men nu har matte bestämt att det äntligen ska bli ordning och reda! Inget mera halvdant fjantande, dålig stimuluskontroll och allmänt larv. Matte ska börja planera träningen, veta på förhand VAD och HUR vi ska träna samt ha kortsiktiga mål som vi faktiskt når.

Jag vill även komma igång med agility, freestyle och rallylydnad. Gå mängder med kurser och ha riktigt kul ihop!

Har börjat ta tag i basic saker som hon egentligen borde kunna för länge sen, men om ingen lär henne ordentligt - hur ska hon då kunna?

Så nu jobbar vi med lite olika saker här hemma, vissa saker hon har kunnat men som "trillat bort", andra vi aldrig jobbat med innan. Väldigt mycket basgrejer, men allihop saker hon bör kunna och som vi komme ratt ha nytta av:

1. Platssittning ( hon sitter rätt bra och länge, men släpper alltid innan hon får "fri" signal om jag försvinner ur sikte, går bakom henne eller kommer för nära - hon sitter dessutom inte mer än kanske 30 sekunder.
          - Få en platssittning som varar minst en minut,
          - Få henne att sitta kvar även om jag går bakom/ställer mig brevid

2.  Platsliggning - samma som ovan

3. Nosduttar - något jag vart jätte dålig på att träna. Hon duttar snabbt och kort, ingen duration
        - Få en duration på 5 sekunder, minst
        - få hårdare, mer bestämda duttar

4. "Tass" target på postit lappar, för att stänga dörrar
        - livrädd för dörren som stängs - få henne att släppa den rädslan och inte lämna träningspasset när hon     blir rädd/osäker

5. Klossträning - blir väldigt ivrig, så ivrig att hon trillar av "klossen" och står tvärs över mina fötter och trycker sig mot mig.
         - Mer fokus
         - Få en snygg fot position


6. Drar i kopplet  - själklart gör hon det! Men hon kan även gå väldigt fint fot - matte måste jobba mer på att ställa högre krav bär hon går i koppel. Det är inte ok att släpa matte efter sig. Speciellt inte när hon får gå lös så mycket som hon gör.

7. "Framför" - stå framför mig och ta ögonkontakt
          - dålig bakdelskontroll, hamnar snett allt som ofta.
          - sätta tydligare kriterier - tror inte hon förstår exakt vad som krävs. Target?


8. Passivitetsträning - det är INTE okej att gråta så fort matte stannar på promenaden eller inget händer!


Så... det var dagens allvar! Nu kommer lite obligatoriska bilder! LoppaLus har nämligen flyttat så pass nära sin syster Myggan att de kan träffas - ofta! Vilken fantastisk lycka!















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar