måndag 21 januari 2013

Inte så dum...

...som hennes matte tror att hon är!
(I ärlighetens namn är hon såklart smartast på jorden eftersom hon är MIN hund - ni vet det här med mina barn och andras ungar - men eftersom jag är matte till odågan så är jag såklart även i min fulla rätt att kalla henne för retarderad också. Vilket hon är de gånger hennes matte lägger upp träningspass som är så ologiska och onödigt komplicerade att inte ens en fysiker skulle ha en rimlig chans att förstå logiken bakom och än mindre Önska.. eller matte för den delen - men det är ju så mycket enklare att skylla på att hunden blev tappad i backen som valp än att erkänna att Matte (som faktiskt är utbildad etoloooooog) är fullständigt inkompetent!).

Hur som haver! Frammåt går det! Det gäller bara att hitta saker som damen tycker är kul. Att klossträna - eller bara träna ingångar är såinihelvetehimlaskitkul att hundet inte vet vart hon ska ta vägen och svansen viftar som en propeller. Därmed har hon på kort tid även blivit ganska duktig, och att ställa sig i fotposition är numera hennes "go to thing" när hon blir osäker på vad jag vill när vi tränar. Så även om det jag vill t.ex är att gå och hämta en leksak så ställer hon sig så fint tätt intill..... och inväntar belöning. Nu ska vi bara få damen att sitta snyggt också, istället för att ta det där obligatoriska 20 cm steget bakåt. Det hela hade varit mycket lättare om jag kunde få henne att ha kvar framtassarna på klossen.... men icke!

Annars har vi lekt "101" saker man kan göra med en megaläskigstorochjääätteklumpig stol. Hittills kan man gå "under" den, vilket tog nån minut att träna in. Sedan ägnadse 13 evighetslånga minuter åt att få henne att stå med två tassar på en "stolspinne" med hjälp av targetmattan. Det gick inte fort... men tillslut gick det. Men i vanlig ordning så var ju matte den felande länken och underhunden ett...ja... under av tålmodighet och förståelse för mattes inkompetens.

Har du 13 minuter av ditt liv du inte vet vad du ska göra med och alternativen är navelluddspill eller att rensa avloppet i diskhon kan du ju alltid slänga ett öga....

http://www.youtube.com/watch?v=53ePCXBawiM&feature=youtube_gdata




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar