söndag 27 januari 2013

Hopplöst...

...fall?
Jag blir mer och mer övertygad om att det faktiskt är Önska som är oerhört svårtränad och inte jag som är en värdelös tränare. Det spelar ingen roll HUR mycket jag än bryter ner vissa träningsmoment - hon förstår ändå inte. Om hon ändå bara hade erbjudit en rad andra beteende istället så hade det åtminstonne känts som att hon faktiskt ville träna. Men icke... 98% av tiden bara hon stirrar på mig, eller lägger sig ner och gnäller/suckar.

Hon är ju inte tvärdum, vissa saker... saker som HON tycker är kul är hon superpepp på... men bara vissa moment och bara vissa delar av momenten. Som exempel klossträning - fortfarande jordens bästa grej, men vi har ännu inte kommit längre än till "fotstående" vid sidan. Sitt, med tassar på klossen går helt enkelt inte. Hon gråter å gnäller men erbjuder bara samma halvligg/sitt en 30 cm från klossen, oavsett vad jag gör.

Nosduttar är helt hopplöst... det enda hon gör är att antingen försöka bita på targeten eller slå på den med tassen.

Har försökt få henne att greppa saker och hålla dem i mer än en millisekund... jovisst, det bästa vi åstadkommit är att hon tar vad det nu är och går och lägger sig och tuggar på det.

Provat omvänt lockande på det mesta.. men hon förstår helt enkelt inte principen, om det inte är så att jag lägger en hög godis på marken och håller handen/tar bort handen över. Men håller jag godis i handen (vilket gör träningen lättare) så fattar hon inte alls. Och oavsett... den enda koppling hon gjort med omvänt lockande är att hon inte ska ta godiset... inte att det på något vis ska förstärka något annat beteende hon håller på med. Hon tar ögonkontakt och stirrar ut mig tills hon får godis. oavsett om jag visar eller döljer godiset så gör hon inget annat.

Jag börjar helt ärligt få slut på idéer och verkligen tröttna på att inte komma någon som helst vart! Hon kan ju för sjutton inte ens ligg eller sitt ordentligt :( Och tro mig.. vi har tränat, jag har jobbat på att generalisera... men vi har helt enkelt noll stimulikontroll hur jag än gör.  Det enda hon faktiskt kan på riktigt är inkallning.... men det lär väl inte bli långvarigt :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar