måndag 28 januari 2013

Apportering?

Min hund är inte speciellt föremålsintresserad. Om inte föremålet består av godis... eller går att tugga sönder och äta upp. Apportera saker bara sådär? Springa efter pinnar och ta med dem till matte? Jaga bollar och ta dem i munnen? Du måste vara sjuk matte... riktigt sjuk!

Det här innebär att utmaningen från facebook  som tidigare nämndes är vad jag tror en omöjlighet att lyckas med. Eller? Efter att ha slitit mitt hår i 5 dagar och suckat och gnällt frustrerat över min hunds oförmåga att gripa ett föremål, samt haft(nästan) allvarliga funderingar på silvertejp, superlim och annat (o)lämpligt. Klurat på sluga metoder att få henne att dels ta ett föremål i munnen, UTAN att äta upp det, samt hålla det i  mer än en millisekund (som dessutom faller inom vad djurskyddslagen tillåter), så har jag kaaanske kommit på en lösning.

Att sitta och ge Önska apporten för att hon ska ta den, och sen klicka så fort hon tar den  i munnen tror jag främst har förstärkt den position hon då befinner sig i. Samt att klicket så klart har blivit en "släpp" signal. Hon har heller inte visat minsta antydan till att förstå att det är tal om nån form av duration på själva "håll" beteendet matte är ute efter. Så nu börjar vi om från scratch! Damens föremålsintresse ska tränas upp, hon ska tycka att det är super kul att apportera olika föremål helt enkelt, samtidigt som jag ska försöka få in lite mer fart och rörelse i det hela, dels för att inte belöna en viss position, men även för att göra det hela roligare för fröken.

Så nu har jag huttat ut en hel drös med leksaker och annat på golvet, sitter med en godisskål redo, samt klickern i högsta hugg. Jag belönar alla "tag" hon tar om föremålen inledningsvis, oavsett om det bara är nån millisekund, belöningen kastar jag iväg en bra bit åt olika håll så hon får springa, och sen rusa tillbaka för att få en chans på ny belöning. Hon förstår ganska snabbt att jag faktiskt vill att hon lyfter upp föremål, samtidigt som hon är oerhört fokuserad på godisskålen (som vanligt), så istället utnyttjar jag det och använder nån form av omvänt lockande - när hon har ett föremål i munnen, så låter jag vänsterhanden långsamt närma sig skålen, släpper hon så drar jag tillbaka handen. Håller hon kvar så klickar jag och belönar med godis både från handen samt i vägkastat. Och än så länge så verkar det kunna funka (men man vet ju aldrig hur det går fortsättningsvis)! Det här verkar vara en form av omvänt lockande som lusen faktiskt förstår (åtminstone så vitt jag kan se nu). Tanken är att lägga på ett "loss/tack" kommando på sikt, och fortsätta distrahera henne allt mer (handen mot godiset är ju en distraktion), och få henne att hålla fast i föremålet ändå, oavsett distraktion med vetskapen om att det endast är "loss"-signalen som genererar belöning och att hon tjänar på att inte "falla" för mina knep för att få henne att släppa (där hon alltså inte kommer att belönas)

Mina damer och herrar: Jag har en plan! Hur det nu går med den återstår däremot att se.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar